Bättre sent än aldrig, KAIK - VIS
I söndags eftermiddag begav vi oss till Katrineholm för årets retur. Ett Katrineholm som vi inte riktigt vet vad vi tycker om att möta. Matcherna har alltid varit trevliga och kul att spela, och även om vi vunnit de senaste tre så har det inte varit helt oproblematiskt. Att då sladda in i Katrineholm en söndagkväll, med allt vad det innebär, och en mindre stabil insats mot Nora i bagaget, så fanns viss osäkerhet. Inför matchen pratade vi om fokus på vårt eget spel, vilka vi visste att vi skulle behöva hålla ett öga på, och att vi skulle försöka springa hål på, och trötta ut dem, trots att de dagen till ära mönstrade en större trupp än vi räknat med. Vi inleder mycket jämnt och byter egentligen bara mål upp till 6 - 6, därefter börjar vi dra ifrån. Katrineholm stretar dock på och håller sig kvar i matchen, Vid ca 22 minuter spelat är ställningen 7 - 11 och Olle åker på sin första utvisning. Kort därefter drar även Matte på sig en utvisning och vi spelar alltså med en man kort i stort sett i fyra sammanhängande minuter. Samme storspelar stundtals i målet och försvaret likaså, som lyckas tvinga fram en del stressade avslut från KAIKs håll. KAIK kommer så nära som 10 - 12, men vi lyckas rycka ifrån en aning, och har i halvtid resultatet 11 - 16. Känslan i halvtid är god och vi pratar om att framförallt fortsätta härja och lyfta varandra. In i mål kliver Eric som legat sjuk stor del av säsongens första halva, och som han gör det! Han börjar med att ta en straff och även nästföljande 3 avslut och KAIK är märkbart ställda. Första bollen får de in efter drygt fyra minuter. Resultatet svajar sen vilt i andra halvlek och KAIK får fint moment på oss. Från 11 - 16 krigar de sig upp till 18 - 20 innan vi får ordning på spelet och Eric återigen började spika igen buren. Olle drar här på kort tid på sig två utvisningar som i våra ögon var mycket tveksamma, och där den sista luktade väl mycket filmning. Domarens ord är som bekant dock lag och det röda kortet ett faktum. Här uppstår lite frustration då vi har problem att lösa KAIKs utgruperade 5-1 försvar, samt att vi känner oss motarbetade i domsluten. KAIK tar en TO strax efter Olles röda kort och går här från 19 - 24 till 23 - 24. Vi är märkbart skakade men någonstans verkar det vara tändvätskan vi behöver. Vi spelar plötsligt snabbare och med mer jävla anamma igen och går under de 5 sista minuterna från 23 - 24 till slutresultatet 24 - 28, detta trots att vi drar på oss ytterligare en utvisning i form av Palle. Återigen en utvisning som känns mer som en filmning än en faktisk smäll. Vi vinner utvisningsmatchen med 1 - 5, varav vi inte är helt överens med domaren om åtminstone 3 av dem. Men det är som sagt domaren som bestämmer och vi protesterar minimalt under matchen. Annan kuriosa är att vi gör mål från samtliga positioner, mycket positivt! Olle är trots att han är en diskvalificerad buse meste målskytt med 5 pickadoller, tätt följd av Palle, Westberg, Emil och Simma med 4 luringar var. Vi tackar KAIK för en kul, jämn och spännande match och laddar om för Lindesberg hemma. Det blir intressant att se om de kommer ha lika mycket lekstuga i vår lilla hall som de hade hemma i Linde. Protokoll hittar ni här Protokoll KAIK - VIS
A-lag herr
24 jan 2019
0kommentarer
Och så var det det här med antaganden, igen
Innan juluppehållet mötte vi Nora, seriens jumbo, och vann bekymmerslöst matchen med resultatet 41 - 10. Nu var det dags för retur och vi visste att de hade saknat viktiga spelare sist. Men tanken fanns ändå där, hur svårt kan det här bli? Och då pratade vi också om att inte underskatta dem. När matchen gått en stund var det uppenbart att Nora hade betydligt bättre fart på sitt spel än sist, även om det var väl inom våra ramar för vad vi ska kunna hantera. Vad som också var uppenbart var att vi hade våra huvuden parkerade rakt upp i ändalykten på oss själva. Första halvlek är något utav ett töcken med mycket frustration. Vi går till halvtidsvila med resultatet 14 - 11 och ligger alltså 3 bollar efter laget vi körde över bara några veckor tidigare. Vi har ett bra halvtidssnack som innefattar att få skallen på rätt plats igen, att börja fokusera på rätt saker och att fokusera och reflektera över den egna insatsen. Vi inleder andra halvlek som en helt annan trupp, och även om vi initialt bränner våra avslut har vi snart jobbat ikapp glappet och har resultatet 14 - 14. Här tror vi nog att luften ska gå ur Nora, men de krigar på bra och vi följs åt under halvleken. De gör ett nytt ryck till 18 - 15 för att på nytt ha 3 bollar upp på oss. Vi jobbar oss ikapp på nytt och följs åt resultatmässigt fram till slutet. Med 35 sekunder kvar reducerar Nora till 25 - 26. De går upp på man-man vid vårt avkast och lyckas stressa fram ett kantläge där Victor hos oss tyvärr inte får ett ordentligt tag om bollen. De räddar bollen och i en tumultartad sista kontring får vi stopp på dem precis vid frikastlinjen. Skottet går i blocket och segern är ett faktum, trots en underskattning som höll på att bli oss dyrköpt. Nora ska ha beröm för den moral de visar upp och tack för en kul match, de gav oss en större utmaning en fredagkväll än vad vi någonsin hade räknat med. Protokoll hittar ni här Protokoll Nora - VIS
A-lag herr
12 jan 2019
0kommentarer
Det är bekräftat, Hurtig kan kontra!
I senaste matchen mot Katrineholm påstods det att Hurtig, vår kapten och tillika linjebas, hade kontrat. Mannen med lika mycket muskler som han inte har klipp i löpsteget hade alltså sprungit ifrån ett helt motståndarlag, och sitt eget också för den delen. Meningarna gick isär. Skepsisen fanns där. Hurtig skulle minsann visa oss, lät han informera. När vi i lördags, 15/12, mötte Nora var det återigen ett lag med en kämpig första säsongshalva. Tunnt med spelare på bänken och inga segrar. En promenadmatch på pappret, men som alltid måste handbollvinster spelas, och gärna springas, hem. Nora inledde knackigt och vi hade egentligen kommandot från första till sista minut. Men här blir det ändå intressant. För vid 3 - 0 uppstår det första riktiga kontringsläget och Hurtig lämnar försvaret som en liten pil. Först upp. Sopar in bollen med mer kraft än finess, och ser välförtjänt nöjd ut. Med all rätt. De skeptiker som fanns dräptes där och då. Hurtig kan kontra på riktigt. I övrigt finns inte jättemycket att säga, Nora hade det mycket kämpigt och den enda spelare som utgjorde ett riktigt hot, Jiress Mpeka, blev heller aldrig riktigt farlig då hans understöd av övriga spelare var alldeles för dåligt för att han skulle kunna komma till sin rätt. Jiress imponerade dock på många med en sällan skådad explosivitet, spänst och teknik. Han lade bland annat ett par fina knorrar runt Samme som mest fick honom att se ut som ett rundningsmärke. I övrigt gör Samme en toppmatch där han tar så gott som allt och får ut en hel hög med fina kontringspassar. Så de där knorrarna kan man ändå leva med att släppa in. Vi bränner dock lite för mycket avslut. När det går enkelt hamnar vi i ett läge där några skott går iväg med för lågt fokus för att vi bara räknar med att det ska gå in. Så enkelt är det sällan. Vi går dock till halvtidsvila med resultatet 17 - 4 vilket givetvis är en behaglig ledning, men vi borde nog ha haft fyra eller fem bollar till upp, för en helt godkänd första halvlek. I halvtid pratar vi om att bara sätta mer fart på bollen och låta den göra jobbet då deras försvar inte hinner med i sidled. Vi bestämmer att vi vill ha över 40 gjorda och under 10 insläppta som målsättning, vilket sen nästan går vägen. Slutresultatet skrivs till 41 - 10 där Nora med ca 10 sekunder kvar stänker in det sista målet. Meste målskytt är Olle med 13(!) bollar följd av Westberg på "ynka" 8 bollar. Premieras skall också Simmas och Sammes kontringsspel. Vår hall är kort och svårkontrad, men då Simma var konsekvent först upp kunde Samme ge honom en hel del fina kontringsbollar. Också kul att Foppa, som lagt skorna på hyllan för att fokusera på sitt pojklag valde att dra på sig stället för att stärka upp, såhär i sjukdoms och skadetider. Protokoll hittar du här Protokoll VIS - Nora I övrigt önskar vi alla en God Jul och ett Gott nytt år, så laddar vi för returen mot Nora i mitten av januari. 🎅🎄
A-lag herr
17 dec 2018
0kommentarer
Tidig julklapp till Vintrosa IS och bygden
Jultomten kom tidigt till Vintrosa i år. Fritidsnämnden har beviljat Vintrosa idrottssällskap 175 000 kr för att bygga ett utegym på Vintrosa idrottsplats i anslutning till motionsspåret (som vi fortfarande väntar på avtal kring). Vi kommer att behöva gå in med ca 50 tkr i egna medel i denna satsning. Därtill är eget arbete och engagemang från alla i föreningen och bygden välkommet när gymmet skall på plats. Vi återkommer med information vad det lider om möjligheterna att bidra och engagera sig kring idrottsplatsen och utegymmet. Alla som har intresse och frågor kan höra av sig på info@vintrosais.se
Vintrosa IS
6 dec 2018
0kommentarer
Antaganden är alla misstags moder.
VIS - KAIK. Vintrosa - Katrineholm. På pappret en match som ska gå på räls då Kaikarna haft en kämpig första halva av säsongen och står utan poäng. En match som ska gå på räls då vi besegrade dem i båda mötena förra året. En match som vi absolut visste inte med säkerhet skulle gå gå på räls, då förra årets bortamöte höll på gå rätt åt den berömda pipsvängen. Vi lyckades då rädda det hela med bara några minuter kvar och vann med en ynka boll. Lördag eftermiddag och matchen gick igång som planerat, vi hade ett par man mer på bänken än KAIK, men vi saknade både Palle och Anden på nio, vilket vi visste kunde innebära problem då vi alltså hade ont om nior. Dessutom lös Pontus initialt med sin frånvaro, men eftersom han ändå trillade in ca 25 minuter före matchstart visste vi trots allt att vi hade en chans. Det är sen gammalt. Hursom matchen går igång och vi tar genast tag i taktpinnen. Vi tillföms en straff i vårt andra anfall som Olle "trycker" dit nästan irriterande löst. Spelet rullar hursom på fint och vi kommer till läge efter läge, på så gott som samtliga positioner, men KAIKs målvakt Oscar Karlsson blir snabbt en demon i målet. Han är inte superrörlig i sin spelstil, men han är stor och positionerar sig otroligt bra, gång på gång, och vi bränner mer än vad vi sätter. Det gör dock inte jättemycket, då Kammarbo i vår bur också kommer upp i mycket bra nivå och det känns som att han tar allt. Vid drygt 11 minuter spelat har vi resultatet 6 - 1 och här tar KAIK en TO. De krigar på och får för en stund hål på oss, men vi täpper snart igen det igen och går till halvtidsvila med ställningen 11 - 7. Vi känner oss superlugna i halvtid då vi tycker att vi har stenkoll på dem bakåt, och kommer till fina lägen framåt. Vår enda egentliga problem är Oscar i KAIKs mål som fortsatt stänger mycket av våra lägen. Vi är dock medvetna om att underskattar vi dem kommer de kunna vända det hela. Till en början följs vi åt i andra halvlek. Olle smyger in ytterligare en straff som är än lösare än den förra. Borde vara straffbart. Vid ca 42 minuter spelat har vi vår största ledning i matchen, 19 - 13, och i den TO KAIK tar precis dessförinnan pratar vi om att de kommer försöka pressa en sista gång för att försöka vända matchen. Vi vet vad som ska ske och vi är överens om hur vi ska lösa det. Trots det kommer det, som så ofta annars, som en överraskning, och KAIK krigar på med imponerande moral och vänder 19 - 13 till 21 - 20 med 6,5 minut kvar att spela. Dom har ett bra moment på oss och nervositeten börjar bli påtaglig. Den här matchen skulle ju gå på räls, men där och då var rälsen borta och vi hasade runt på en dålig grusväg. Här tar vi vår sista TO. Jag minns inte riktigt vad som sägs, men minns den som sammanbiten och fokuserad. När matchen går igång sumpar vi bollen och KAIK straffar oss genast med kvittering. 21 - 21. Någonstans är det väckarklockan vi behöver och under de sista 5,5 minuterna hittar vi både räls och taktpinne igen. När vi drar ifrån ett par bollar så gör förvisso KAIK ett par till, men stressen blir också påtaglig och de begår ett par tekniska misstag under de sista minuterna som ger oss ett par fina kontringsmål istället. Vi kan andas ut och slutresultatet skrivs till 26 - 23 till vår favör. KAIK ska ha beröm för att de aldrig ger sig utan krigar på över 60 minuter. Det i kombination med storspel i målet är vad som nästan fäller oss när vi i halvtid antar lite för mycket. Vi antar att målen ska komma bara för att spelet sitter. Det gör det aldrig per automatik. Man ska aldrig anta saker, för då går det åt den, återigen, berömda pipsvängen. Protokoll hittar ni här: http://protokoll.svenskhandboll.se/2018/1832104053_m.pdf
A-lag herr
2 dec 2018
0kommentarer
Visa fler nyheter